الهی به توکل نام اعظمت
سلام دوستان، امیدوارم حال دلتون عالی باشه. من ابوالفضل نمرودی بعنوان فردی که حدود ۱۰سال در حوزه کافه و رستوران فعالیت دارم صرفا مشاهدات و تجربیاتم را در این زمینه بیان میکنم.


افرادی که اقدام به افتتاح کافه می‌کنند چند دسته اند:
۱. افرادی که صرفا پول دارند و بدنبال جلب توجه اند.
۲. باریستاهایی که بعد طی کردن چند دوره فکر می‌کنند شاخ غول را شکسته اند.
۳. افرادی که بدنبال پول هستند.
۴. افراد با تجربه که سرمایه ای اندک شروع به کار می کنند.

    دسته اول صرفا بدنبال مکانی برای دورهمی های خود می گردند. جایی که برای خودشان باشد و به واسطه آن بتوانند پز بدهند. مکانی برای گذراندن اوقاتی شاد با دوستان. سوددهی مجموعه هم اصلا برایشان مهم نیست و پس از مدتی هم بدلیل عدم مدیریت صحیح و نبود حوصله برای اداره کافه قید همه چیز را زده و کافه را تعطیل میکنند‌. پایانی برای یک داستان...
☆البته هستند معدود کافه هایی که با بینش صحیح و مدیریت درست علاوه بر ماندگاری به سوددهی خیلی خوبی هم دست یافته اند.

    دسته دوم را خیلی خوب می شناسم. همکارانی که پس از چند دقیقه مکالمه خود را در این دسته قرار می دهند. سر صحبت را با لاین قهوه، مقدار گرم قهوه و مدت عصاره گیری شروع کرده و شیرینی، تلخی و طعم یادهای مختلف به سخنان خود خاتمه می دهند. این دوستان هم پس از مدتی بدلیل نبود تجربه و عدم مدیریت صحیح به داستان خود خاتمه می دهند.

    و اما دسته سوم همان هایی هستند که در مطب پزشک میزان درآمدش را محاسبه می کنند. زمانی که ماشینشان را برای تعویض کردن روغن موتور می‌برند، سود خالص پس از پرداخت مالیات را مشخص می‌کنند.... این افراد هم وقتی می‌بینند فردی که دانش، تجربه و مدیریت درستی در کسب و کار خود دارد و به موفقیت رسیده، پس آنها هم می‌توانند. شروع به راه اندازی کافه می کنند. اما چون نه دانش و نه تجربه کافی را ندارند، بزودی دلسرد شده و قید همه چیز را می‌زنند. پایانی دیگر برای یک داستان تکراری.

    دسته چهارم هم بدلیل نبود سرمایه کافی برای راه‌اندازی کافه نمی‌توانند قوی شروع کنند. با حداقل ها استارت می‌زنند و پس از مدتی همان داستان همیشگی و پایان.

    یکی از دلایل مشترک در شکست تمام کافه ها، نبود مدیریت صحیح است. بزودی بیشتر در این مورد می‌نویسم. در پایان لازم است سخن یکی از همکارانم که چند سال پیش در نشستی دوستانه پیرامون "قهوه عربیکا" را بیان کنم:
""مردم اول باید قهوه‌خور شوند تا به مرحله ای برسند که قهوه خوب بنوشند""

    در پایان من "ابوالفضل نمرودی" بعنوان عضوی کوچک از صنعت قهوه کشور از شما بابت زمانی که برای خواندن این مطلب اختصاص دادید سپاسگزارم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.